pondelok 13. februára 2012

5: LEKCIA: Mia famiglia + possessivi I.

Schéma rodiiných vzťahov z pohľadu syna.

Text o rodine s cvičeniami nájdete TU.
Už poznáte slovesá AVERE (mať) a ESSERE (byť), takže môžete tvoriť vety typu:

    Maria  è  la mia sorella. (Mária je moja sestra.)
    Ho sorella. Si chiama Maria. (Mám sestru. Volá sa Mária.)
    Sono fratello di Maria. (Som Máriin brat.)

PRIVLASTŇOVACIE ZÁMENÁ
Jednotné číslo:
                  mio / mia- môj/moja                                               nostro / nostra- náš/naša
IL /LA  +   tuo / tua- tvoj/a          + giorno / casa      IL/ LA + vostro /vostra- váš/ vaša  +  giorno/ casa
                  suo / sua- jeho/ jej            (deň / dom)                    loro - ich

Množné číslo:
                 miei / mie- moji/e                                                     nostri / nostre- naši / naše
I / LE  +   tuoi / tue- tvoji/e         + vicini / case          I / LE +  vostri /vostre- vaši/e      +  vicini / case  
                 suoi / sue- jeho/ jej        (susedia / domy)                 loro- ich


DI
DI- vyjadruje 2. pád- koho, čoho?
 sorella di Eros               Erosova sestra
 ritratto di Da Vinci         Da Vinciho portrét
 libro di Maria                Máriina kniha


SLOVNÁ ZÁSOBA - VOCABOLARIO
Ďalšie výrazy týkajúce sa rodiny:
rodičia  -   genitori
manžel  -   marito
manželka-  moglie          manželia- marito e moglie
amico/a -   kamarát/ka
fidanzato/a -snúbenec / snúbenica
suocero / a - svokor / svokra

Prečítajte si text o rodine a doplňte rodokmeň.

POZN.: Fidanzato síce znamená doslovne "snúbenec", ale Taliani svoje polovičky takto označujú od začiatku "chodenia". Slovenský "priateľ" (v romantickom zmysle slova) teda nie je "amico", ale "fidanzato".

___________________________________________________

ESERCIZIO 
Traducete. / Preložte.

 1. Marco je môj brat.
 2. Tvoja mama je vľúdna.
 3. Náš starý otec sa volá Franco.
 4. Jeho teta má hnedé vlasy a zelené oči.
 5. Giulia nie je moja sestra, je to Carlova priateľka.

                                                     (CHIAVE: 1. Marco è il mio fratello. 2. La tua madre è gentile. 3. Il nostro nonno si chiama Franco. 4. La sua zia ha i capelli castagni e gli occhi verdi. 5. Giulia non è mia sorella, è la fidanzata di Carlo.)


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára