sobota 21. januára 2012

1. LEKCIA: Čo sa vyslovuje inak

Prečítajte si pravidlá a v cvičení 1 zistite, ako ste im porozumeli. 
Najväčšie rozdiely oproti slovenskej výslovnosti :
výslovnosť= la pronuncia /la pronunča/
                                              Pantheon, Rím                                         
C:
ca, co, cu = /k /   casa /káza/- dom, come /kóme/- ako, cuore /kuore/- srdce
ce, ci = /č /          cena /čéna/- večera, cibo /čibo/- jedlo
 sce, sci /še, ši/     scena /šéna/ - scéna, sciroppo /široppo/ - sirup
che, chi = /k /      che /ke/- čo, chi /ki/- kto


G:
ga, go, gu = /g /   gatto /gatto/- mačka
ge, gi = /dž /        gelato /dželáto/- zmrzlina, giro /džíro/- okruh
ghe, ghi = /g /      Margherita /Margerita/, Lamborghini /Lamborgini/

samohláska + S + samohláska:
- s medzi samohláskami vyslovíme ako /z/ : casa /káza/ - dom

SCI, SCE (pozri: C)


H:
-          na začiatku slova sa nevyslovuje : ho /o/ - mám, hotel /otel/ 

G+L:
gli =/ li /           Guglielmo /Gulielmo/

G+N:
gn = /          magno /maňo/- veľký

V úvode textu VESPA nájdete doslovný prepis výslovnosti.


Najčastejšie omyly Slovákov (aj v dabingu!):
- gnocchi /ňoki/ - ňoči, príp. gňoči
- Lamborghini /Lamborgini/- v kriminálkach často počuť o Lambordžini....
- casa /káza/- ak si firma zvolí taliansky názov, mala by si overiť výslovnosť..aby nás reklama na reštauráciu nelákala do kassy (pokladne).
____________________________________________________________

Cvičenie / ESERCIZIO 1
Vypočujte si pesničku :  Toto Cutugno - L´italiano   (zdroj: www.youtube.com) a skúste si zapísať aspoň 20 slov.
Potom si pozrite prepis textu TU  (zdroj: www.karaoketexty.cz) a skontrolujte svoje slovíčka.
Koľko slov z 20 máte správne?   (Podeľte sa v komentároch.)


Cvičenie / ESERCIZIO 2
Legette. / Prečítajte:

   1. Mi chiamo Carlo. Ho venti anni. Mia famiglia abita a Lignano, io vivo in Puglia.
     Volám sa Carlo. Mám 20 rokov. Moja rodina býva v Lignane, ja žijem v Púlii.

                        /Mi kiamo Karlo. O venti anni. Mia família ábita a Liňáno, io vívo in Púlia./

   2. Che cosa cerchi? 
       Čo hľadáš?
                                                                             /Ke kóza čerki?/

   3. Mangio gnocchi con formaggio.
      Jem halušky so syrom. 
                                                                            /Mandžo ňoki kon formadžo./


Cvičenie / ESERCIZIO 3
Scegliete la pronuncia corretta. / Vyberte správnu výslovnosť.

1.      1.   ciliegia- čerešňa     : a. kiliedža                      b. čiliedža            
2.      2. gioia- radosť         : a. džója                         b. giója
3.      3. hanno- majú          : a. anno                          b. hanno
4.      4. Marcello               : a. Marcello                    b. Marčello
5.      5. prego- prosím       : a. predžo                       b. prégo

                                                                                                            
                                                                                                                    KĽÚČ = CHIAVE: 1.b, 2.a, 3.a, 4.b, 5. b


2. LEKCIA: Rod a člen v taliančine

4 komentáre:

  1. Katarina, cely zivot sa mi paci taliancina a mesiac sa ju snazim aj pomaly ucit. Ovladam uz tri jazyky, ale taliancinu som si nechala ako bonbonik :-)
    Dakujem ti za tento blog...s nim mi ide ucenie ovela lepsie.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Katka ešte vyučuješ?

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Je tam malá chybička v cvičení 2 čítajte sa píše leggete:)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Kurz som našla až teraz po rokoch. Po prvej lekcii som v piesni našla 14 slov, z toho v troch som mala gramatické chyby(dvojite t, vynechanie hlásky u a male začiatočné písmeno). Tak idem do toho, vyzerá to, že sa n mňa niečo nalepí. Ďakujem

    OdpovedaťOdstrániť